اضافه شدن رشته دانشگاهی بازی کامپیوتری و اینترنت اشیا در سال 1403 به دانشگاه امیرکبیر

فهرست مطالب این مقاله

ایجاد رشته بازی کامپیوتری و اینترنت اشیا در سال 1403 به دانشگاه امیرکبیر

4.4
(14)

طبق صحبت‌های اخیر رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایجاد 5 گرایش جدید در برنامه‌های مصوب این دانشکده محتمل است از مهم‌ترین این گرایش‌ها می‌توان به اینترنت اشیا و بازی‌های کامپیوتری اشاره کرد.

رضا صفابخش در نشست شورای دانشگاه با اشاره به اینکه تعداد گرایش‌های مقطع ارشد 5 رشته و شامل معماری کامپیوتر، نرم‌افزار، هوش مصنوعی و رباتیک، شبکه‌های کامپیوتری و امنیت سایبری است، از ایجاد رشته‌های جدید در این دانشکده خبر داد و گفت:

”گرایش‌های جدید شامل بازی‌های کامپیوتری، اینترنت اشیا، علم داده، الگوریتم و محاسبات و بیوانفورماتیک است و اگر این دانشکده امکانات لازم را داشته باشد می‌تواند رشد کند و در این حوزه‌ها فعالیت داشته باشد.”

او از اهمیت بالای حوزه بازی‌های کامپیوتری سخن گفت و افزود: ”ما برای توسعه این رشته‌ها نیازمند توسعه تعداد اعضای هیئت علمی و افزایش تعداد کارمندان هستیم.”

 صفابخش در این نشست با مرور تاریخچه تاسیس دانشکده کامپیوتر در سال 67 گفت: 

  • در سال 70 پیشنهاد راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی را به وزارت علوم ارائه دادیم و با مجوزی که داده شد اقدام به پذیرش دانشجو کردیم.
  • در سال 72 کارشناسی ارشد نرم‌افزار را به فعالیت‌های دانشکده اضافه کردیم.
  • در سال 74 به‌عنوان اولین دانشکده کشور، دوره دکتری کامپیوتر را راه‌اندازی کردیم.
  • دانشکده در سال 83 ایجاد رشته مهندسی فناوری اطلاعات با پنج گرایش را پیشنهاد داد و پس از تجربه برگزاری چندین دوره، این رشته در سال 98 از دانشکده جدا شد و به یک برنامه میان‌رشته‌ای تبدیل شد.
  • در حال حاضر گرایش شبکه‌های کامپیوتری و امنیت اطلاعات هم از بخش فناوری اطلاعات به مهندسی کامپیوتر منتقل شده است.

به گفته‌ی رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر، این دانشکده در حال حاضر حدود 24 عضو هیات علمی و 10 نفر کارمند دارد و تعداد دانشجویان کارشناسی این دانشکده 504 نفر، کارشناسی ارشد 193 نفر و دکتری 98 نفر هستند و جمعاً حدود 800 نفر دانشجو در این دانشکده مشغول به فعالیت هستند. همچنین تعداد اعضای هیات علمی گرایش نرم‌افزار 4 نفر، تعداد اعضای هیات علمی هوش مصنوعی 9 نفر، شبکه‌های کامپیوتری و امنیت سایبری نیز هر یک دو نفر هستند. او با برشمردن این آمار استخدام عضو هیات علمی و افزایش تعداد کارمندان در این دانشکده را بسیار ضروری دانست.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر با بیان اینکه پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی این دانشکده از میان نفرات برتر ورودی هستند یادآور شد: ”مساحت این دانشکده حدود چهار هزار متر مربع است.”

او با تاکید بر لزوم تقویت تجهیزات آزمایشگاه‌های این دانشکده عنوان کرد: ”اسفند 1402 با اعتبارات تجهیزاتی که از سوی رییس دانشگاه اختصاص یافت توانستیم بخشی از این تجهیزات را به روزرسانی کنیم.”

 صفامنش همچنین به  راه اندازی مرکز تحقیقات و نوآوری هوش مصنوعی و تحول دیجیتال از سوی وزارت دفاع در این دانشکده اشاره و پیشنهاد کرد دانشگاه اعتباراتی برای تسهیل استفاده دانشجویان از سامانه سیمرغ اختصاص دهد.

او همچنین خاطرنشان کرد: ”دانشکده مهندسی کامپیوتر با دو دانشگاه در آلمان و فرانسه در زمینه تبادل استاد و دانشجو همکاری دارد و پروژه‌های مشترکی با کشورهای آلمان، ژاپن و ایرلند را دنبال می‌کند.”

رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به قراردادهای همکاری صنعتی از سال 1399 تا 1403 با بیان اینکه در این بازه زمانی 49 قرارداد صنعتی منعقد شده است، گفت: ”حجم این قراردادها 65 میلیارد تومان می‌شود.”

وی در ادامه افزود: ”این دانشکده به عنوان قطب علمی هوش مصنوعی از سوی وزارت دفاع معرفی شده است و با راه اندازی مرکز تحقیقات و نوآوری هوش مصنوعی و تحول دیجیتال قرار است اعتبارات آن از سوی این وزارتخانه تامین شود. ما پیشنهاد کردیم که در دانشگاه پژوهشکده هوش مصنوعی ایجاد شود که فعالیت آن می‌تواند فرادانشکده‌ای باشد.”

رشته دانشگاهی بازی کامپیوتری و اینترنت اشیا

همکاری فاطر در رشته بازی‌سازی دانشگاه امیرکبیر 

در این باره شرکت فاطر داده پردازی راحیل با نام تجاری فاطر به عنوان اولین تولید کننده مادربردهای کاملا ایرانی و مرجع تخصصی ارائه کیس‌های اسمبل شده برای کاربری‌های متنوع نظیر برنامه‌نویسی، بازی‌سازی، ادیت و غیره نیز آمادگی خود را مبنی بر تامین سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته و مناسب با کاربری دانشجویان گرایش‌های اینترنت اشیا، بازی‌های کامپیوتری و مابقی گرایش‌های تازه افزوده شده به رشته مهندسی کامپیوتر اعلام کرده است. 

معرفی کیس های اسمبل شده فاطر

محتوای این صفحه چقدر برای شما مفید بود؟

بهمون ستاره بده!

میانگین امتیاز: 4.4 / 5. تعداد 14

هنوز به این نوشته امتیازی ندادید!

1 دیدگاه در “ایجاد رشته بازی کامپیوتری و اینترنت اشیا در سال 1403 به دانشگاه امیرکبیر

  1. سارا مقدم راد گفت:

    درود . این رشته ها برای ورودی چه سالی اعمال میشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *

آخرین مقالات

سبد خرید
خانه
0 محصول سبد خرید