بنچمارک چیست؟
بر اساس توصیف دیکشنری آکسفورد، بنچمارک چیزی است که قابل اندازهگیری باشد و بتوان آن را به عنوان معیاری برای سنجش چیزهای دیگر استفاده کرد.
بر اساس توصیف شرکت Bain & Company به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای بینالمللی مشاوره مدیریت، بنچمارک گرفتن یعنی مقایسهی عملکرد و کارایی محصولات و فرآیندهای خود با دیگران که فعالیت مشابهی را انجام میدهند.
در دنیای تکنولوژی، بنچمارک یک نرمافزار است عملکرد یک سختافزار یا یک سیستم را آزمایش میکند. به طور مثال یک پردازنده در چه مدت، یک کار خاصی را پردازش میکند. در بنچمارکها، شرایط رو طوری طراحی میکنند که همه چیز یکسان باشد. به طور کلی، بنچمارک یک سیستم نمرهدهی برای قطعات و سیستمهای مختلف است.
بنچمارک 3DMark Fire Strike Ultra
3DMark Fire Strike Ultra یکی از بهترین و معروفترین آزمونها است که برای ارزیابی سیستم های کامپیوتری استفاده میشود و توسط میلیونها کاربر، صدها سایت بررسی سختافزار و بسیاری از شرکتهای فناوریِ پیشرو در جهان مورد استفاده قرار میگیرد.
توسعهی این برنامه بر عهده شرکت Futuremark قرار دارد. 3DMark Fire Strike Ultra برای ارزیابی عملکرد سیستمها با قابلیتهای گرافیکیِ بالا استفاده میشود. این برنامه با استفاده از یک سری آزمونهای گرافیکیِ مختلف، عملکرد گرافیکی سیستم را مورد سنجش قرار میدهد و نمره ای برای عملکرد کلی سیستم ارائه میدهد. نمرههای بالاتر، نشانگر عملکرد بهترِ سیستم، در پردازش گرافیکی هستند. امتیاز این بنچمارک بر اساس تست کردن جامع پردازنده و قدرت کارت گرافیک میباشد که در نهایت پس از پایان مراحل تست، این امتیاز در اختیار شما قرار میگیرد. API مورد استفاده در این بنچمارک، DirectX 11 و میزان رزولوشن هم 2160 × 3840 یا همان 4K است.
تستهای بنچمارک 3DMark Fire Strike Ultra
3DMark Fire Strike Ultra شامل چهار تست به صورت زیر است:
1- تست گرافیکی اول
این تست، عملکرد واحد پردازش گرافیکی را اندازهگیری میکند و بر روی واحد پردازش گرافیکی فشار میآورد و در عین حال، فشار کاری بر روی پردازنده را به حداقل میرساند تا اطمینان حاصل شود که عملکرد پردازنده، یک عامل محدود کننده نیست. این تست بر روی اشکال هندسی و میزان روشنایی، تمرکز دارد. ذرات با وضوح نصف، ترسیم میشوند و میزان روشنایی ذرات پویا، غیر فعال است. 100 نور نقطهای سایه افکن و 140 نور نقطهای غیر سایهای در صحنه وجود دارد. سایهزنهای محاسباتی برای شبیهسازی ذرات و پسپردازش استفاده میشود. پردازش پیکسل نسبت به تست گرافیکیِ دوم، کمتر است زیرا هیچ اثرِ عمق میدانی، وجود ندارد.
2- تست گرافیکی دوم
این تست بر روی ذرات و شبیهسازی واحد پردازش گرافیکی، تمرکز دارد. ذرات، با وضح کامل ترسیم میشوند و میزان روشنایی ذرات پویا، فعال است. دو میدانِ دودِ شبیهسازی شده، بر روی واحد پردازش گرافیکی، وجود دارد. 6 نور نقطهای سایه افکن و 65 نور نقطهای غیر سایهای در صحنه وجود دارد. سایهزنهای محاسباتی برای شبیهسازی ذرات، سیالات و درجات پسپردازش استفاده میشود. پس پردازش، شامل یک اثر عمق میدان هم هست. میزان بارگذاری بر روی واحد پردازش گرافیکی، تا حد امکان، پایین نگه داشته میشود تا اطمینان حاصل شود که فقط پردازنده تحت فشار است. کتابخانه فیزیکی منبعبازِ Bullet به عنوان کتابخانه فیزیکی برای آزمون استفاده میشود.
3- تست فیزیکی پردازنده
این تست، عملکرد پردازنده را در اجرای شبیهسازیهای فیزیکی، بر روی پردازنده اندازهگیری میکند. این تست دارای 32 دنیای شبیهسازی شده است. برای اجرای شبیهسازیها از یک رشته، به ازای هر هسته منطقیِ پردازنده، استفاده میشود. تمام محاسبات فیزیکی، بر روی پردازنده محاسبه میشوند که دادههای رأس قسمت نرمِ اشکال هندسی، توسط واحد پردازش گرافیک، به روزرسانی میشود.
4- تست ترکیبی
این تست به صورت همزمان، بر روی پردازنده و کارت گرافیک، فشار وارد میکند. واحد پردازش گرافیکی، عناصر را در تستهای گرافیکیِ اول و دوم، با استفاده از عمق سطوح پیچیدهتر در اشیاء، روشناییِ حجمی، شبیهسازی سیالات، شبیهسازی ذرات، پخش نور مبتنی بر Fast Fourier Transform و عمق میدان، ترکیب میکند. فشار بر روی پردازنده، ناشی از شکسته شدن مجسمهها در پسزمینه است. 32 دنیای شبیهسازی در رشتههای محتلف اجرا میشوند که هرکدام شامل یک مجسمه است که به 113 قسمت تجزیه میشود. علاوه بر این، 16 جسم نامرئی (به جزء یکی که به دوربین نزدیک است) وجود دارد تا عناصر تجزیه شده را از هم جدا کند. شبیهسازیها بر روی یک رشته به ازای هر هستهی پردازنده، اجرا میشوند.
نحوه سیستم امتیازدهی 3DMark Fire Strike Ultra
این آزمون، یک امتیاز برای تست گرافیکی، یک امتیاز برای تست پردازنده و یک امتیاز برای تست پردازنده و گرافیک به صورت همزمان، ارائه میدهد. در نهایت هم یک امتیاز جامع به عنوان امتیاز نهایی به کاربر ارائه میدهد. هرچه عملکرد یک سیستم بهتر باشد، امتیاز بالاتری دریافت خواهد کرد.
ردهبندی بنچمارک 3DMark Fire Strike Ultra
جدول ردهبندی بنچمارک 3DMark Fire Strike Ultra را با پردازنده Intel Core i9 11900K و کارت گرافیک Nvidia RTX 3060Ti مشاهده میفرمائید. نکته حائز اهمیت، استفاده از مادربرد Fater H510M-K است. اکثر مادربردهای شرکت کننده در این جدول ردهبندی، از سری Z هستند که مادربردهای بالارده و گرانقیمتی هستند. شرکت فاطر با مادربرد اقتصادی Fater H510M-K، توانست عملکردی عالی را در این بنچمارک ارائه دهد. این نشان از کیفیت بالای متریال موجود در مادربرد Fater H510M-K را دارد.
قطعات مورد استفاده در بنچمارک 3DMark Fire Strike Ultra
کیس: Fater FG-790m
مادربرد: Fater H510M-K
پردازنده: Intel Core i9 11900K
رم: G.SKILL 2x 32GB
کارت گرافیک: Nvidia RTX 3060Ti
اس اس دی: addlink M.2 256GB
واتر کولر: Fater FW-240R2B1
پاور: Fater TX1000M
ویدیوی دموی بنچمارک 3DMark Fire Strike Ultra
[aparat id=”kUnq6″ width=”full”]
ویدیوی بنچمارک 3DMark Fire Strike Ultra
[aparat id=”XCGm8″ width=”full”]
لینکهای بنچمارک 3DMark Fire Strike Ultra
تاریخ تست بنچمارک: 17 تیر 1402
مقاله قبلی
کسب رتبه اول در بنچمارک 3DMark Fire Strike Extreme با مادربرد فاطر Fater H510M-K
مقاله بعدی
کسب رتبه اول در بنچمارک 3DMark Wild Life با مادربرد فاطر Fater H510M-K
محتوای این صفحه چقدر برای شما مفید بود؟
بهمون ستاره بده!
میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد 0
هنوز به این نوشته امتیازی ندادید!
2 دیدگاه در “کسب رتبه اول در بنچمارک 3DMark Fire Strike Ultra با مادربرد فاطر Fater H510M-K”
عالی
باسلام
خیلی عالی
منتظر مادربرد های رده بالاتر هستم